Klachtenreglement
Vanaf 1 januari 2018 kunnen cliënten van mentoren, aangesloten bij Mentorschap Nederland (MN) en Nederlandse Beroepsvereniging voor Professionele Mentoren (Horus), klachten voorleggen aan een door deze organisaties samen ingestelde Landelijke Klachtencommissie Mentoren.
Mentoren van MN en Horus moeten voldoen aan de normen in het besluit kwaliteitseisen Curatoren, bewindvoerders en mentoren. Tot die eisen behoort, dat men een regeling heeft voor het behandelen van klachten.
De Landelijke Klachtencommissie is bedoeld om klachten nogmaals voor te kunnen leggen, als de reactie van de mentor op de klacht niet bevredigend is.
De commissie doet op onafhankelijke wijze uitspraak en kan aanbevelingen doen aan de mentor en/of stichting mentorschap. Die moet deze aanbevelingen dan opvolgen of anders tenminste motiveren waarom niet, en de commissie hierover informeren.
De commissie kan ook aanbevelingen doen aan MN en/of Horus, om bepaalde kwaliteitsaspecten extra aandacht te geven.
MN en Horus beogen hiermee extra borging en bevordering van de kwaliteit te realiseren.
Indien u een klacht wilt voorleggen aan de klachtencommissie, kunt u dit doen via het digitaal Klachtenformulier Landelijke Klachtencomissie Mentoren.
